www.maharati.blog.ir نگاهی به روند شکل گیری استارتاپ کشاورزی
شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۶، ۰۶:۰۳ ب.ظ
یکی از حوزههایی که هنوز در بسیاری از کشورها رشد و توسعهی کافی پیدا نکردهاست، بخش کشاورزی است. بخشی که استارتاپها هنوز آنطور که باید و شاید وارد آن نشدهاند. کارآفرینی در بخش کشاورزی میتواند فرصتهای خوبی را نصیب کارآفرینان جوان بکند. نگاهی به تغییرات اخیر این بخش در کشورهای توسعه یافته و صنعتی قابلیتهای بزرگی که در بخش کشاورزی نهفته است را به خوبی نشان میدهد.
بررسی کارآفرینی در زمینه کشاورزی
برای بررسی این موضوع به چند نمونه از استارتاپهای موفق در بخش کشاورزی اشاره میکنیم:
استارتاپ Farmers Web
استارتاپ FarmersWeb یک بازار اینترنتی است که کشاورزان را به خریداران محصولات کشاورزی وصل میکند. این استارتاپ در سال ۲۰۱۲ توسط دیوید راس (David Ross) و دو تن از شرکای تجاریاش راهاندازی شد. دیوید پیش از آن در یک شرکت سرمایهگذاری مخاطرهپذیر کار میکرد و برای راهاندازی استارتاپ Farmers Web رقمی نزدیک به یک میلیون دلار از سرمایه گذاران فرشته جمعآوری کرد.
در ابتدا او از وبسایت استارتاپ خود بهعنوان ابزاری برای عمدهفروشی مستقیم محصولات کشاورزی به آشپزان و صاحبان رستورانها و سوپرمارکتها استفاده میکرد. او با حذف کاغذبازیهای اضافه در خرید و فروش سنتی محصولات کشاورزی فرآیند خرید را برای مشتریان فوق بهطور معناداری کوتاه کرد؛ آنها میتوانستند در عرض ۱۵ دقیقه، بدون هیچ کاغذبازی اضافه محصولات مورد نظر خود را از Farmers Web خریداری کنند. چه چیزی باارزشتر از صرفهجویی در وقت خرید برای کسب و کارهای کوچکی چون رستورانها و سوپرمارکتها؟
امکانی که این استارتاپ فراهم کرده بدین صورت است که تمامی خریداران عمدهی محصولات غذایی و کشاورزی در نیویورک، نیوجرسی و کنتیکت میتوانند عرضهکنندگان اینگونه محصولات را تا شعاع ۳۰۰ مایلی خود جستجو کنند و محصولات مورد نیاز را مستقیماً از کشاورزان و باغداران نزدیک خود خریداری کنند. در واقع استارتاپ آنها یک بازار مجازی برای کشاورزان و باغداران است تا بتوانند تولیدات خود را بهصورت عمده به فروش برسانند. کشاورزان و باغداران لیستی از محصولات خود تهیه میکنند و در این وبسایت قرار میدهند، آشپزها یا ماموران خرید رستورانهای بزرگتر این لیستها را بررسی میکنند و بهراحتی عملیات سفارش خرید را بهصورت اینترنتی انجام میدهند. Farmers Web پنج درصد از هر سفارش را در ازای خدمات خود برداشت میکند.
استارتاپ The Fresh Connection
مدل تجاری این استارتاپ دریافت حقالزحمه برای ارسال محصولات مورد نظر مشتریان است. مشتریان از طریق وبسایت این استارتاپ محصول مورد نظر خود را سفارش میدهند و در مدت زمان کوتاه محصولات تازه برای آنها ارسال میگردد.
استارتاپ FreshDirect
استارتاپ FreshDirect محصولات تازه و باکیفیت کشاورزی را مستقیماً از باغات و مزارع بر سر میز مشتریان میآورد. این استارتاپ با استفاده از فناوری پلی بین تولیدکنندگان و مصرفکنندگان نهایی ایجاد کرده که علاوه بر صرفهجویی در قیمت، مشتریان میتوانند از محصولات تازه و مطمئن کشاورزان و باغداران بهرهمند گردند.
استارتاپ Red Tomato
این استارتاپ نیز یکی دیگر از کارآفرینان اینترنتی این حوزه است. RedTomato شبکهای مجازی بین کشاورزان و توزیعکنندگان عمدهی محصولات کشاورزی ایجاد کردهاست. این توزیعکنندگان با استفاده از وبسایت استارتاپ Red Tomato مواد اولیهی غذایی مورد نیاز رستوران ها و همچنین مدارس را برای آنها تهیه و ارسال میکند.
ایران و فرصتهای موجود
با توجه به افزایش استفاده از گوشیهای هوشمند و گسترش اینترنت در اکثر شهرها و روستاهای کشور، فرصتهای مناسبی در اختیار نسل جدید کشاورزان و توزیعکنندگان محصولات کشاورزی قرار گرفته است. با بهرهگیری از امکانات موجود در اینترنت و فناوریهای جدید، که آنچنان هم پیچیده نیست، میتوان با راهاندازی استارتاپهایی مشابه آنچه ذکر شد در رونق بخش کشاورزی و سهولت توزیع محصولات کشاورزی گامهای جدیدی برداشت.
برگرفته از سایت ایده باران
بررسی کارآفرینی در زمینه کشاورزی
برای بررسی این موضوع به چند نمونه از استارتاپهای موفق در بخش کشاورزی اشاره میکنیم:
استارتاپ Farmers Web
استارتاپ FarmersWeb یک بازار اینترنتی است که کشاورزان را به خریداران محصولات کشاورزی وصل میکند. این استارتاپ در سال ۲۰۱۲ توسط دیوید راس (David Ross) و دو تن از شرکای تجاریاش راهاندازی شد. دیوید پیش از آن در یک شرکت سرمایهگذاری مخاطرهپذیر کار میکرد و برای راهاندازی استارتاپ Farmers Web رقمی نزدیک به یک میلیون دلار از سرمایه گذاران فرشته جمعآوری کرد.
در ابتدا او از وبسایت استارتاپ خود بهعنوان ابزاری برای عمدهفروشی مستقیم محصولات کشاورزی به آشپزان و صاحبان رستورانها و سوپرمارکتها استفاده میکرد. او با حذف کاغذبازیهای اضافه در خرید و فروش سنتی محصولات کشاورزی فرآیند خرید را برای مشتریان فوق بهطور معناداری کوتاه کرد؛ آنها میتوانستند در عرض ۱۵ دقیقه، بدون هیچ کاغذبازی اضافه محصولات مورد نظر خود را از Farmers Web خریداری کنند. چه چیزی باارزشتر از صرفهجویی در وقت خرید برای کسب و کارهای کوچکی چون رستورانها و سوپرمارکتها؟
امکانی که این استارتاپ فراهم کرده بدین صورت است که تمامی خریداران عمدهی محصولات غذایی و کشاورزی در نیویورک، نیوجرسی و کنتیکت میتوانند عرضهکنندگان اینگونه محصولات را تا شعاع ۳۰۰ مایلی خود جستجو کنند و محصولات مورد نیاز را مستقیماً از کشاورزان و باغداران نزدیک خود خریداری کنند. در واقع استارتاپ آنها یک بازار مجازی برای کشاورزان و باغداران است تا بتوانند تولیدات خود را بهصورت عمده به فروش برسانند. کشاورزان و باغداران لیستی از محصولات خود تهیه میکنند و در این وبسایت قرار میدهند، آشپزها یا ماموران خرید رستورانهای بزرگتر این لیستها را بررسی میکنند و بهراحتی عملیات سفارش خرید را بهصورت اینترنتی انجام میدهند. Farmers Web پنج درصد از هر سفارش را در ازای خدمات خود برداشت میکند.
استارتاپ The Fresh Connection
مدل تجاری این استارتاپ دریافت حقالزحمه برای ارسال محصولات مورد نظر مشتریان است. مشتریان از طریق وبسایت این استارتاپ محصول مورد نظر خود را سفارش میدهند و در مدت زمان کوتاه محصولات تازه برای آنها ارسال میگردد.
استارتاپ FreshDirect
استارتاپ FreshDirect محصولات تازه و باکیفیت کشاورزی را مستقیماً از باغات و مزارع بر سر میز مشتریان میآورد. این استارتاپ با استفاده از فناوری پلی بین تولیدکنندگان و مصرفکنندگان نهایی ایجاد کرده که علاوه بر صرفهجویی در قیمت، مشتریان میتوانند از محصولات تازه و مطمئن کشاورزان و باغداران بهرهمند گردند.
استارتاپ Red Tomato
این استارتاپ نیز یکی دیگر از کارآفرینان اینترنتی این حوزه است. RedTomato شبکهای مجازی بین کشاورزان و توزیعکنندگان عمدهی محصولات کشاورزی ایجاد کردهاست. این توزیعکنندگان با استفاده از وبسایت استارتاپ Red Tomato مواد اولیهی غذایی مورد نیاز رستوران ها و همچنین مدارس را برای آنها تهیه و ارسال میکند.
ایران و فرصتهای موجود
با توجه به افزایش استفاده از گوشیهای هوشمند و گسترش اینترنت در اکثر شهرها و روستاهای کشور، فرصتهای مناسبی در اختیار نسل جدید کشاورزان و توزیعکنندگان محصولات کشاورزی قرار گرفته است. با بهرهگیری از امکانات موجود در اینترنت و فناوریهای جدید، که آنچنان هم پیچیده نیست، میتوان با راهاندازی استارتاپهایی مشابه آنچه ذکر شد در رونق بخش کشاورزی و سهولت توزیع محصولات کشاورزی گامهای جدیدی برداشت.
برگرفته از سایت ایده باران
۹۶/۰۴/۱۰
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.